Artikel uit Het Nieuwsblad  3 september 2008

Dienstencentrum Maretak uit de startblokken

Centrum zoekt nog vrijwilligers voor cafetaria en administratie

Op zondag 7 september organiseert Keparol rond het zorg- en wooncentrum Mijlbeke een tweede editie van de Apostelprondelmarkt. Dezelfde dag opent het Lokaal Dienstencentrum Maretak zijn deuren “Vrijwilligers zijn levensnoodzakelijk voor onze werking”.

Het Lokaal Dienstencentrum (LDC) Maretak is het tweede LDC in Groot-Aalst. Eerder ging een gelijkaardig initiatief van start in het woon- en zorgcentrum Denderrust in Herdersem. “We sluiten ons met de opening van Maretak aan op de prondelmarkt van ’t Apostelke’, zegt OCMW-voorzitter Patrick De Smedt. Vorig jaar waren er 5 000 bezoekers op de markt. ‘Het evenement is dan ook een unieke gelegenheid om ons dienstencentrum bij een groter publiek bekend te maken.’

Het LDC is ondergebracht in een nieuw gebouw, een ontwerp van de Aalsterse architect Peter Backaert. Het gebouw kostte twee miljoen euro en is met een sas verbonden met het rusthuis Mijlbeke. Verschillende polyvalente zalen en een ingericht cafetaria staan ter beschikking voor allerhande activiteiten en er is een badkamer met hoog-laagbad, een zitdouche en een kapsalon.

‘De Maretak moet het middelpunt van onze werking worden’, zegt coördinator Inneke Luyten. ‘De altijd groene maretak vind je terug in de bomenkruinen van de Molenbeek, achteraan het centrum. De bolvormige plant werd dan ook als symbool van verbondenheid met de omgeving opgenomen in het logo van het centrum.’

LDC-bestuurssecretaris Marc De Weghe is nog op zoek naar vrijwilligers. ‘Die zijn onmisbaar voor onze werking. Het centrum werkt nu al samen met tal van initiatieven en verenigingen uit het Aalsterse, maar we zoeken nog vrijwilligers voor bediening in het cafetaria, voor het begeleiden en organiseren van activiteiten, voor het geven van cursussen en voor een aantal administratieve taken. We vinden het belangrijk dat elke taak met plezier gedaan wordt. Samen zorgen we voor een gezellige sfeer.’

Tijdens de opening is er een demonstratie manicure door Stacy Beeckman en een demonstratie bloemschikken door Mie Merens. Bert De Wael en Heidi Herman organiseren een tekenwedstrijd en grime, en graffitispuiter Waf geeft een graffitidemonstratie. Het kunstwerk schenkt hij als decoratie voor de cafetaria. Muziek is er van Crap en Craved.

Tot het einde van het jaar is er bovendien een tentoonstelling met werken van Geert De Ridder te bezichtigen. Voor de prondelmarkt schreven zich 200 standhouders in. Parkeergelegenheid voor de bezoekers is er op de parking Flora, aan het Stedelijk Zwembad en op de parking van de Colruyt, allen gelegen op wandelafstand.